Tajemný makrosvět...

30.06.2013 10:26

Návštěva Vátých písků z minulého týdne, ve mě zanechala silný dojem. Moc se mi líbilo pátrat v makrosvětě plném podivuhodných stvoření. Tak jsem začal spekulovat o tom, jak to udělat, abych mohl taky občas cvaknout něco málo z těchto miniaturních tvorečků.Makro focení pro mě není prioritou a objektivy speciálně na makro nejsou právě levné. Chtělo by se říct, že jsou až nechutně drahé :-) Proto jsem po prozkoumání internetu vsadil na použití mezikroužků. Mám doma dva staré manuální objektivy. Pevním z nich je Jupitěr 135mm,f4 a druhým je Industár 50mm, f 3,5.

Princip použití mezikroužků je velmi jednoduchý. Našroubují se mezi objektiv a fotoaparát. Tímto oddálením se výrazně sníží zaostřovací vzdálenost objektivu a proto je možné se k objektu dostat velmi blízko. Takto nasazený objektiv se hodí  jen pro fotografování blízkých cílů, sníží se jeho světelnost a taky hloubka ostrosti je velmi malá. Hodně obtížné je udržet fotoaparát při expozici v požadované rovině zaostření! 

Přes všechny tyto nedostatky, jsem si za pár korun objednal sadu tří starých mezikroužků Pentacon. Každý má jinou tloušťku a dají se různě kombinovat. Čím více mezikroužků, tím blíže se dá k objektu dostat, ale také klesá světelnost objektivu. Nebudu to dále popisovat, na netu je spousta informací, radši přidám pár prvních, spíše seznamovacích fotografií s touto technikou...

Kněžnice Industárem...

A ještě jiná tím samým sklem

Pestřenka rovněž Industárem...

Jeden Listohlod, aby to nebyla nuda...Industárem :-)

A nejmenším objektem, který jsem tímto objektivem fotil, byla ani ne centimetr velká skákavka...

A přidám pár snímků Jupitěrem. Moc jsem chtěl vyfotit mysteriozní srpici, ale už nebylo světlo a taky zaostření mi trošku uteklo!

Přidám jednu lechtivější :-) Páření pestřenek, bohužel nebylo možné celý děj dostat do hloubky ostrosti, tak jenom dokumentačně..

A pohled na pestřenku maličko jinak...

Tento Jupitěr,  protože je delší a nedá se k objektu přiblížit až tak jako s Industárem, je vhodný například na motýly. Já fotil Okáče bojínkového...

A na závěr dokumntační fotky obou sestav. Jako první Jupitěr s nasazenými mezikroužky..

A jako druhý Industár...