Lednové ledové Novomlýnské nádrže

13.01.2013 19:39

Dnes ráno ukazuje teploměr -12 stupńů a čtveřice tvrdých polárníků vyráží zkontrolovat ptactvo na Novomlýnských nádržích. Jedeme ve složení Karel, Ondra, Aleš, já a spousta pozorovací a fotografické optiky :-) Ráno je sice mrazivé, ale slunečné a to nám dělá velkou radost. Po cestě k nádržím vesele klábosíme a těšíme se na to, co nám dnešní den přinese. Hned po příjezdu je jasné, že mráz velmi důkladně zredukoval volnou vodu a nám nezbyde nic jiného, než se snažit najít oka s volnou vodou, kde se vodní ptáci shromažďují. Koukáme také do okolních polí, na kterých se pasou husy. Na ně ale štěstí nemáme, bohužel myslivců je k vidění dost.

Po prvních nesmělých pokusech o pozorování vyrážíme k řece Dyji u Drnholce. Cíl je jasný. Zimuje tu vzácný severský host, labuť zpěvná. Drží se se mezi kolegyněmi od nás a není nijak plachá. Mráz nemráz, skládáme svoje těla na zem a už cvakají závěrky fotoaparátů. Aleš mi půjčuje svůj objektiv Sigma 150-500 a já si užívám AF. Vůbec poprvé co mám zrcadlovku, zkouším objektiv s autofocusem. Výsledky předkládám k posouzení :-)

Zkouším i kačera kachny divoké, ale je dost blízko a kompozičně se mi moc nepozdává. Ale barvičky má parádní...

Máme nafoceno a objíždíme nádrže a u každého volného oka s ptáky zastavujeme. Sluníčko je už bohužel za mraky a studený vítr nás pěkně laská :-) Jelikož co se fotek týká, nic se už nepovedlo, tak alespoň zmíním zajímavé druhy, které se v této době na nádržích dají zastihnout. Pozorovali jsme morčáky velké a malé, husy velké a běločelé, celou osmičku turpanů hnědých, hoholy, kopřivky, orli mořští se dají počítat snad na desítky, poláci kaholky a spousta bžezńaček. Pokud jsem si momentálně na nějaký zajímavý druh nevzpomněl, neznamená to, že tam není. Jenom hoholku jsme hledali marně. Ale to nám nakonec ani tak moc nevadilo.....